Op de managementagenda – Globus Baumärkte

Highlights

  • Behoeftebepaling elk half uur berekend
  • In het rooster wordt rekening gehouden met seizoentijden en events
  • Prognosenauwkeurigheid van maar liefst 95 procent
  • Duidelijke rapporten per vestiging en afdeling met één druk op de knop 

Meer hoogtepunten van klanten


Bij de bouwmarktketen Globus Fachmärkte met haar in totaal 97 vestigingen komt klant- en servicegerichtheid op de eerste plaats. Dit wordt door alle medewerkers in de 81 doe-het-zelfzaken, tien professionele hela centra en zes ALPHATECC. elektrospeciaalzaken uitgedragen. En dat blijkt effect te hebben, want de onderneming scoort elk jaar hoge punten bij klanttevredenheidsenquêtes. Om de personeelsprocessen wendbaar en de inzet van medewerkers economisch te houden, zet de handelsonderneming voor haar 8.600 vol- en deeltijdse medewerkers in op de ATOSS Retail Solution.

Efficiënter gebruik van flexibiliteit, meer transparantie en eerlijker roosters. Dit leidt tot een gemotiveerd verkoopteam, dat de beslissende concurrentiefactor is voor de gespecialiseerde handel.


Patric Mross
Bereichsleiter Personalmanagement, Globus Fachmärkte.


Tijdmanagement en personeelsplanning moeten in alle vestigingen aan dezelfde basisprincipes voldoen. . Op de verkoopafdeling is het de verantwoordelijkheid van één afdelingschef per marktafdeling dat er tijdens de piektijden, bijvoorbeeld in weekenden of op feestdagen, op ieder moment voldoende gekwalificeerde medewerkers in de winkel zijn. Een quotum op het schema toont de vestigings- of personeelsmanager in één oogopslag of het beschikbare personeel op de drukke dagen optimaal invuld is. Om lange wachttijden aan de kassa’s te vermijden worden medewerkers gepland via het automatische dienstrooster die afgestemd is op de vraag. Er wordt hierbij rekening gehouden met verschillende drijfveren zoals de behoefte aan personeel, klant-, bon- en artikelaantallen maar ook omzettrends, seizoentijden en events worden in de planning geïntegreerd. De behoefte aan personeel wordt elk half uur en elk uur berekend – met een prognosenauwkeurigheid van maar liefst 95 procent. Bij de planning wordt er automatisch rekening gehouden met 16 criteria, waaronder kwalificaties, saldostanden, maximaal of minimaal urenaantal maar ook wetten en collectieve arbeidsovereenkomsten. De medewerkers profiteren van eerlijkere dienstroosters, een gelijkmatige verdeling van de overuren en een betere voorspelling van de werktijden. Voor het management kunnen aan vestigingen en afdelingen gerelateerde rapporten en ad-hoc-opvragingen gewoon met een druk op de knop opgemaakt worden. Dat maakt rankings of vergelijkingen mogelijk en maakt verbeteringspotentieel rond performance, personeelskosten, invulling van de werktijd of gezondheidsmanagement transparant. Door de continue optimalisering van het serviceniveau en de hogere planningskwaliteit zijn de omzetten op de sterke verkoopdagen meetbaar gestegen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Workforce Management bij Globus Fachmärkte intussen een zeer belangrijke sturingsmechanime is.

Bron: ATOSS klant GLOBUS Baumärkte | ATOSS Jaarverslag